ΔΕΙΚΤΗΣ: 102-15
Περιγραφή των σημαντικών επιπτώσεων, κινδύνων και ευκαιριών
References
Οι παρακάτω αναφορές αφορούν σε μακροπρόθεσμες προκλήσεις και ευκαιρίες για τον Όμιλο:
- σελ. 44-47, 164-168, 168-169, 175-177, 184-185
- σελ. 22-25, 105-109
- «Εσωτερικός Έλεγχος και Διαχείριση Κινδύνων»
- Σχετικά με τις κυριότερες επιπτώσεις, κίνδυνους και ευκαιρίες λόγω της κλιματικής αλλαγής δες δείκτη 201-2
Ειδικότερα, οι εταιρείες του Ομίλου αξιολογούν τις ευκαιρίες και τους κινδύνους ως εξής:
ΕΚΟ
Βραχυπρόθεσμοι κίνδυνοι:
- Αστάθεια οικονομικού περιβάλλοντος
- Κίνδυνος αγοράς (συναλλαγματικός κίνδυνος, κίνδυνος διακύμανσης τιμής προϊόντων, κίνδυνος ταμειακών ροών και κίνδυνος μεταβολών εύλογης αξίας λόγω μεταβολών των επιτοκίων, πιστωτικός κίνδυνος)
Μακροπρόθεσμοι κίνδυνοι:
- Διαφοροποίηση ενεργειακού μίγματος
- Τεχνολογικές εξελίξεις
- Αλλαγή καταναλωτικής συμπεριφοράς
Βραχυπρόθεσμες ευκαιρίες:
- Αύξηση του αριθμού των ιδιολειτουργούμενων πρατηρίων. Εισαγωγή προγραμμάτων πιστότητας.
- Το σύνολο των ευκαιριών που δημιουργούνται από την απομάκρυνση μικρότερων Εταιρειών Εμπορίας που λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της αγοράς κατά τα τελευταία έτη είτε διακόπτουν είτε περιορίζουν σημαντικά τη δραστηριότητα τους, με αποτέλεσμα την ισχυροποίηση των μεγαλύτερων Ομίλων.
Μακροπρόθεσμες ευκαιρίες:
- Διαφοροποίηση της αγοράς λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων και της αλλαγής της καταναλωτικής συμπεριφοράς, που θα οδηγήσει σε ανακατανομή των μεριδίων
HP Cyprus
Λειτουργούν πλέον οι νέες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις VTTV στο Βασιλικό (στη νότια ακτή μεταξύ Λάρνακας και Λεμεσού) με χωρητικότητα 550.000m3 λευκών προϊόντων πετρελαίου, όπως και οι εγκαταστάσεις της Petrolina (τοπική εταιρεία πετρελαίου – 80.000m3). 120.000m3 στρατηγικών αποθεμάτων της Κύπρου έχουν μετεγκατασταθεί από τη Λάρνακα στην VTTV. Επιπλέον, οι τέσσερις εταιρείες υγραερίου έχουν προχωρήσει στη σύσταση εταιρείας JV και περιμένουν την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Η εταιρεία πήρε την στρατηγική απόφαση να αποχωρήσει από την LPG JV και να προχωρήσει στην δική της τερματική μονάδα και να κατασκευάσει έναν νέο τερματικό σταθμό καυσίμων. Το 2018 η HPC ξεκίνησε τη λειτουργία ενός σταθμού αυτόματης λειτουργίας LPG.
Κατά το 2018, η εταιρεία συμφώνησε με την κυβέρνηση ότι η μετεγκατάσταση του τερματικού σταθμού καυσίμων θα πρέπει να πραγματοποιηθεί το αργότερο στις 31 Δεκεμβρίου 2019, ενώ η μετεγκατάσταση για τον σταθμό υγραερίου θα πρέπει να πραγματοποιηθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020. Η κατασκευή του τερματικού σταθμού καυσίμων ξεκίνησε από την Yugen Limited, μια νεοσυσταθείσα εταιρεία. Όσον αφορά στο σταθμό υγραερίου, η Εταιρεία αξιολογεί σήμερα όλα τα εναλλακτικά σενάρια.
Ευκαιρίες:
- Περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου COMO και εισαγωγή loyalty programs
- Ενίσχυση της μάρκας (brand awareness) μέσω δραστηριοτήτων μάρκετινγκ και ενίσχυση του χαρτοφυλακίου προϊόντων (EKO Racing 98, ΕΚΟ Racing 100 & Diesel Avio Double Filtered)
- Βελτιστοποίηση του δικτύου πρατηρίων καυσίμων
- Επέκταση σε περίπτωση άρσης των εμπορικών ορίων ως αποτέλεσμα της επίλυσης του πολιτικού προβλήματος στην Κύπρο
Κίνδυνοι:
- Τα ανεξάρτητα πρατήρια βενζίνης και η επέκταση του ανταγωνισμού μέσω κατασκευής νέων πρατηρίων καυσίμων
- Σε περίπτωση που αρθούν οι εμπορικοί φραγμοί με τις κατεχόμενες περιοχές θα μπορούσε να υπάρξει κίνδυνος ως προς την ανταγωνιστικότητα
- Το νέο τερματικό VTTV στο Βασιλικό θα μπορούσε να είναι μια ακόμη επιλογή για την προμήθεια προϊόντων στην τοπική αγορά
- Οι εισαγωγές υγραερίου κίνησης έχουν απρόβλεπτες συνέπειες για τα καύσιμα των αυτοκινήτων
ΟΚΤΑ
Η ΟΚΤΑ καλύπτει περίπου το 74% των αναγκών σε καύσιμα της εγχώριας αγοράς. Επιπλέον, η σημαντική χωρητικότητα αποθήκευσης χρησιμεύει ως μηχανισμός ασφαλείας για την αδιάλειπτη παροχή καυσίμων στις αγορές όπου δραστηριοποιείται. Ταυτόχρονα, είναι σημαντικός εξαγωγέας και σημαντικός εργοδότης στις υπηρεσίες μεταφορών, εφοδιαστικής και μηχανικής.
Η βιώσιμη κερδοφορία της ΟΚΤΑ εξαρτάται από την ικανότητά της να παραμείνει ανταγωνιστική σε μια αγορά όπου οι φραγμοί εισόδου είναι χαμηλοί, ενώ την ίδια στιγμή διαχειρίζεται τις εγκαταστάσεις της, όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερα, προκειμένου να διατηρήσει το ρόλο της ως ένας ασφαλής προμηθευτής. Η ΟΚΤΑ έχει τη δυνατότητα να αυξήσει το μερίδιο αγοράς της, ολοκληρώνοντας μια σειρά από έργα μετασχηματισμού, που έχουν ήδη δρομολογηθεί και επηρεάζουν τις δραστηριότητες και την οργανωτική δομή της.
Ο μετασχηματισμός της ΟΚΤΑ σε εμπορική εταιρεία τονίζει τη σημασία των εμπορικών στόχων στη στρατηγική της. Στο πλαίσιο αυτό οι εμπορικοί στόχοι για το 2018 ήταν η διατήρηση του μεριδίου αγοράς και η εξασφάλιση της 1ης θέσης στην εγχώρια αγορά, σε συνδυασμό με τη διατήρηση των περιθωρίων κέρδους, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, την κατάρτιση και την ανάπτυξη του προσωπικού, καθώς και η εκ νέου κατάκτηση μεριδίου από τα ανεξάρτητα δίκτυα πρατηρίων μαζί με την ενίσχυση της επωνυμίας. Επιπλέον στόχοι για τη λιανική δραστηριότητα της ΟΚΤΑ ήταν η αύξηση της κερδοφορίας από το δίκτυο λιανικής και η διερεύνηση των πιθανών συνεργειών με άλλα δίκτυα της ΕΚΟ.
Βραχυπρόθεσμες ευκαιρίες:
- Αξιοποίηση αγωγών και βελτιστοποίηση της αλυσίδας εφοδιασμού
- Περαιτέρω εξορθολογισμός της οργάνωσης της εταιρείας
- Διαχείριση νομικών υποθέσεων
- Αύξηση του στρατηγικού αποθέματος καύσιμων της χώρας και εισαγωγή τελών αποθήκευσης
- Η αναγγελθείσα αλλαγή της Μεθοδολογίας για τον υπολογισμό των τιμών λιανικής των παραγώγων του πετρελαίου.
- Αξιοποίηση των εγκαταστάσεων αποθήκευσης και φόρτωσης της OKTA
- Δημιουργία πρόσβασης στην λιανική αγορά μέσω οργανικής ανάπτυξης (DODO-> COMO, τεχνογνωσία στο λιανικό εμπόριο και προσφορές ΕΚΟ)
- Εστίαση στην αποδοτικότητα
- Αναζήτηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας
Βραχυπρόθεσμοι κίνδυνοι:
- Πλήρης ή μερική απώλεια του μεγαλύτερου πελάτη
- Αφύπνιση ισχυρού ανταγωνισμού στην αγορά χονδρικής
- Επανεμφάνιση φθηνών προϊόντων από ανταγωνιστικό διυλιστήριο
- Υπερπροσφορά στην περιοχή
- Περιορισμένη ανάπτυξη της οικονομίας
EKO Bulgaria
Δεν παρατηρήθηκαν σημαντικές αλλαγές στο νομικό και οικονομικό περιβάλλον που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη βιωσιμότητα της εταιρείας και τα ενδιαφερόμενα μέρη. Το πολιτικό περιβάλλον είναι σταθερό και οι μακροοικονομικοί δείκτες παρέμειναν εντός του πλαισίου της πρόγνωσης.
Δεν υπάρχουν σημαντικές αλλαγές στην τοπική νομοθεσία, στα διεθνή πρότυπα και στους κανόνες που αφορούν την επιχείρηση. Αρκετές μεταβολές της νομοθεσίας στην H-18 και εισαγωγή νέας ρύθμισης στην αγορά πετρελαίου με το New Oil Law. Έχουν εφαρμοστεί δεόντως οι νέοι κανόνες και απαιτήσεις GDPR. Έχει εφαρμοστεί ο νέος νόμος για τα μέτρα κατά της νομιμοποίησης παρανόμων εσόδων και η εταιρεία εργάζεται για την εφαρμογή του.
Κίνδυνοι (βραχυπρόθεσμοι και μακροπρόθεσμοι):
- Καθυστέρηση με την επέκταση δικτύου.
- Προκλήσεις στην αγορά εργασίας στη χώρα.
- Παραμονή στην παρούσα θέση στην αγορά, ενώ ο ανταγωνιστής RomPetrol’s αναπτύσσεται
- Πιθανή είσοδος νέου σημαντικού ανταγωνιστή.
- Απώλεια κερδοφορίας λόγω του αυξημένου περιφερειακού ανταγωνισμού τιμών
- Απώλεια κερδοφορίας λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού στην αγορά του LPG
- Επιπλοκή δραστηριοτήτων που μπορεί να επιφέρει η νομοθεσία H-18
Ευκαιρίες (βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες):
- Νέα υλοποίηση POS
- Αξιοποίηση της εξωτερικής υλοποίησης του RVI
- Επέκταση του δικτύου πρατηρίων καυσίμων με προοπτική την προσέλκυση καταναλωτών
- Επένδυση σε ένα εμπορικό σήμα που αποπνέει την ποιότητα των προϊόντων του με σκοπό την αύξηση της πιστότητας των καταναλωτών
- Κεφαλαιοποίηση του AVIO Diesel, EKO Racing και EKO Guarantee
- Ευκαιρίες σε συνεργασίες (πχ με σουπερμάρκετ)
- Περαιτέρω ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της NFR
- Εταιρική ΕΚΟ κάρτα πιστότητας
- Εφαρμογή λειτουργίας αυτοεξυπηρέτησης σε υπάρχον δίκτυο.
- Η νομοθεσία Η-18 και ο νέος Νόμος Πετρελαιοειδών μπορεί να μειώσει τον ανταγωνισμό
EKO Serbia
Βραχυπρόθεσμες ευκαιρίες:
- Συνέχιση και ενδυνάμωση κλάδου λιπαντικών
- Επέκταση της διείσδυσης των προϊόντων υψηλού περιθωρίου (καύσιμα και NFR)
- Μείωση των λειτουργικών εξόδων
- Αύξηση των λοιπών εσόδων (υπηρεσίες, ενοικίαση, διασταύρωση επιχειρήσεων)
- Περαιτέρω εκμετάλλευση προγραμμάτων ανάπτυξης πιστότητας και εταιρικής σχέσης
Μακροπρόθεσμες ευκαιρίες:
- Νέα RVI εφαρμογή
- Επέκταση του δικτύου πρατηρίων
- Αύξηση αξίας εμπορικού σήματος μέσω δυναμικών δραστηριοτήτων μάρκετινγκ
- Αξιοποίηση των ευκαιριών που σχετίζονται με νέες γραμμές εφοδιασμού, αποθήκες κλάδου χονδρικής πώλησης
- Περαιτέρω ανάπτυξη προγραμμάτων πιστότητας
Βραχυπρόθεσμοι κίνδυνοι:
- Εξάρτηση από τα εφεδρικά εργοστάσια HELPE (τοπικά)
- Ικανότητα να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί στο κλάδο χονδρικής πώλησης
- Ισχυρός ανταγωνισμός
- Αύξηση του Capex λόγω της γήρανσης του δικτύου
Μακροπρόθεσμοι κίνδυνοι:
- Μακροοικονομική επιδείνωση
- Εφαρμογή επιθετικού σχεδίου επέκτασης του δικτύου
- Περαιτέρω ανάπτυξη των διεθνών εμπορικών σημάτων – αύξηση του αριθμού των τοποθεσιών των ανταγωνιστών
Η ΕΚΟ Σερβίας εξακολουθεί να έχει τη δυνατότητα να αναπτυχθεί, να αυξήσει το μερίδιο αγοράς, να έχει μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους στις πωλήσεις καυσίμων, καθώς και να γίνει nο. 3 στην αγορά μέσω της επέκτασης του δικτύου διανομής.
JUGOPETROL
Βραχυπρόθεσμοι κίνδυνοι:
- Η λιανική αγορά είναι σε μεγάλο βαθμό ρυθμιζόμενη, σχεδόν όλα τα πρατήρια βενζίνης προσφέρουν ίδιες τιμές. Μερικά ανεξάρτητα, κατά διαστήματα, έχουν δοκιμάσει να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές, αλλά οι κύριοι ανταγωνιστές δεν ακολουθούν το παράδειγμά τους.
Βραχυπρόθεσμες ευκαιρίες:
- Η ενεργός συμμετοχή μας σε δράσεις κάτι στο οποίο ο ανταγωνισμός μας χωλαίνει.
Μακροπρόθεσμοι κίνδυνοι:
- Ισχυρός ανταγωνισμός και επιθετικές εξαγορές
Μακροπρόθεσμες ευκαιρίες:
- Ευκαιρία για ενίσχυση της θέσης μας στη βόρεια και νότια περιοχή όπου είμαστε μακράν ο ισχυρότερος ανταγωνιστής
- Επέκταση του δικτύου μας στην Ποντγκόριτσα, όπου έχουμε ισχυρή επιρροή
- Προώθηση του εμπορικού σήματός μας που να αποπνέει την ποιότητα των προϊόντων μας
- Possible market price deregulation will allow further capitalization from the launch of differentiated products